Verpakking is er in de eerste plaats om producten te beschermen en optimaal te bewaren. Bedrijven gebruiken geen verpakking wanneer we die niet nodig hebben en beperken het gebruik van materialen tot wat strikt noodzakelijk is. Niet meer en niet minder.

Preventie

Focus op primaire functies

  • Verpakkingen beschermen producten tegen fysieke schade en de negatieve invloed van licht, lucht en vocht.
  • Verpakkingen kunnen de levensduur en houdbaarheid van producten verlengen. Dat is het meest evident bij voedingsproducten, meer geldt evengoed voor andere productcategorieën.
  • Verpakkingen bevatten de nodige informatie over de productie, het gebruik en de ingrediënten van producten. Logo’s en visuele elementen maken het product eenvoudig herkenbaar in de winkel.
  • Verpakkingen vergemakkelijken transport, distributie en opslag van producten en verhogen het gebruiksgemak voor consumenten. Ze helpen ook om oneigenlijk en onveilig gebruik tegen te gaan of verspilling bij het gebruik te vermijden.

Een goede preventiestrategie gaat met al deze elementen aan de slag om verpakkingen te ontwerpen die met een minimum aan materialen maximaal scoren. Zo zagen we door de jaren heen het volume en het gewicht van plastic drankflessen systematisch verder dalen dankzij nieuwe technologische ontwikkelingen. We zien ook dat bedrijven waar mogelijk steeds meer overbodige elementen verwijderen, zoals deksels, sleeves of folies.


Wat doet Fost Plus concreet?

  • Guidelines en best practices. We bieden producenten advies en coaching om hun verpakking verder te reduceren. Zo helpen we hen om volume en gewicht te beperken zonder het risico op verspilling te verhogen en de meest geschikte materialen te selecteren voor elke toepassing.
  • Meldpunt Oververpakking. Consumenten kunnen via onze website melding maken van verpakkingen die ze overbodig of overmatig vinden. Zo houden we de vinger aan de pols en krijgen we heel wat nuttige feedback uit het veld. We blijven in het Meldpunt investeren om nog sneller in te spelen op hun vragen.

Misschien wil je ook dit lezen?

MatchMaker
BlogHergebruikNieuws

MatchMaker - ‘datingtool’ voor partners in hergebruik en preventie

10/02/2025

Delhaize Kaasverpakkingen
BlogEcodesignCasestudy

Flowpacks – een interessant alternatief voor verse voeding?

04/02/2025

Top Brands
BlogHergebruikNieuws

Herbruikbare verpakkingen in de horeca – is dit hét moment om in te stappen?

21/01/2025

Fruitmoesjes
BlogEcodesignCasestudy

Fruitmoesjes – een populair tussendoortje, nu in een duurzame verpakking

09/01/2025

EU
BlogWetgevingNieuws

Meer bewustwording nodig over de impact van PPWR

13/12/2024

Repaco Small
BlogHergebruikNieuws

Mechelen maakt kennis met herbruikbare champignonbakjes

28/11/2024