Downloadbaar lesmateriaal 1ste graad
Contents
Jump to the items for:
We raden je aan om deze achtergrondinformatie te lezen voor je aan de slag gaat met de lesfiches.
Download the entire package or select below.
Download complete package(31.39 Mo)Stap 1: Prikkel
Prikkel
Durée
Inhoudelijke inleiding: 50 minuten
Prikkel: 70 minuten
Opdracht: 30 minuten
Goals
Inhoudelijke inleiding:
- De leerlingen weten wat ze kunnen doen om ervoor te zorgen dat huishoudelijk verpakkingsafval vermeden en gesorteerd wordt.
- De leerlingen kunnen keuzes m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval linken aan elkaar.
- De leerlingen kunnen zich inleven in personages en situaties m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval.
- De leerlingen durven hun mening m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval te geven.
- Uitbreiding: De leerlingen kennen het begrip ‘circulaire economie’ en kunnen het uitleggen in eigen woorden.
Prikkel:
- De leerlingen kunnen relevante informatie uit een krantenartikel, luisterfragment of video filteren en mondeling en schriftelijk weergeven.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- De leerlingen kunnen aangeven wat zij interessant/leuk/boeiend/herkenbaar vinden.
2. Competenties in het Nederlands
De leerlingen bepalen het onderwerp, de hoofdgedachte en de hoofdpunten bij het doelgericht lezen en beluisteren van teksten.
De leerlingen selecteren relevante informatie bij het lezen en beluisteren van teksten.
(A-stroom) De leerlingen nemen notities bij het lezen en beluisteren van teksten.
(A-stroom) De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge en schriftelijke interactie.
(B-stroom) De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge en schriftelijke interactie.
(A-stroom) De leerlingen zetten doelgericht strategieën in ter ondersteuning van informatieverwerking en communicatieve handelingen.
(B-stroom) De leerlingen zetten doelgericht strategieën in ter ondersteuning van informatieverwerking en communicatieve handelingen.
(A-stroom) De leerlingen zetten eerder en nieuwverworven woordenschat in ter ondersteuning van hun communicatieve handelingen.
(B-stroom) De leerlingen zetten eerder en nieuwverworven woordenschat in ter ondersteuning van hun communicatieve handelingen.
5. Sociaal-relationele competenties
7. Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
13. Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
Praatplaat en situatiekaarten
De praatplaat (bijlage 1) en de situatiekaarten (bijlage 2) als afzonderlijke, uitvergrote afbeeldingen.
Prikkelende vragenlijst
Start het gesprek met deze vragenlijst. Laat leerlingen nadenken over hun omgang met huishoudelijk verpakkingsafval en verhoog hun alertheid.
Stap 2: Onderzoeken
Onderzoeken
Durée
Onderzoeken: 50 minuten
Verdieping: 50 minuten
Initial situation
In stap 1 formuleerde je samen met de leerlingen een prikkelend duurzaamheidsvraagstuk. De leerlingen namen voor de les in groepjes drie foto’s van observaties binnen het duurzaamheidsvraagstuk.
Goals
- De leerlingen durven hun mening m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval te geven.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- Verdieping: De leerlingen kennen het begrip ‘circulaire economie’ en kunnen het uitleggen in eigen woorden.
- Verdieping: De leerlingen kennen de ‘R-strategieën’ en kunnen in eigen woorden uitleggen hoe die bijdragen tot een circulaire economie.
- De leerlingen denken actief na over oorzaak-gevolgrelaties.
- De leerlingen kunnen nadenken over waar zij iets aan kunnen en willen doen.
2. Competenties in het Nederlands
(A-stroom) De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge en schriftelijke interactie.
(B-stroom) De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge en schriftelijke interactie.
5. Sociaal-relationele competenties
7. Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
13. Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
Stap 3: Ideeën voor actie
Ideeën voor actie
Durée
50 minuten
Initial situation
In stap 2 kozen de leerlingen een duurzaamheidsuitdaging waar ze een oplossing voor kunnen en willen bedenken.
Goals
- De leerlingen verkennen hun motivatie om zelf acties te ondernemen m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- De leerlingen kunnen nadenken over wat een geslaagde actie is.
- De leerlingen zijn bereid zich te engageren om een actie m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval uit te werken en uit te voeren.
2. Competenties in het Nederlands
(A-stroom) De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge en schriftelijke interactie.
(B-stroom) De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge en schriftelijke interactie.
5. Sociaal-relationele competenties
7. Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
13. Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
15. Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties
Stap 4: Actie
Actie voorbereiden
Stap 5: Reflectie
Reflectie
Durée
Oefening 1: 25 minuten
Oefening 2: 25 minuten
Initial situation
De leerlingen voerden een actie uit.
Goals
- De leerlingen kunnen kritisch omgaan met informatie, meningen of ideeën door opbouwende feedback te geven en te ontvangen m.b.t. een gedeelde ervaring.
- De leerlingen kunnen respectvol reageren op informatie, meningen en ideeën van anderen.
- De leerlingen kunnen een mening met argumenten vormen.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- De leerlingen kunnen kritisch nadenken over hun leerproces.
2. Competenties in het Nederlands
(A-stroom) De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge en schriftelijke interactie.
(B-stroom) De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge en schriftelijke interactie.