PMD sorteren is overal verplicht. Ook op evenementen: festivals, buurtfeesten, concerten, markten, sportwedstrijden, enzovoort. Maar hoe pak je dat het best aan? En hoe zorg je ervoor dat iedereen mee is – bezoekers, eco-teams, cateraars en food trucks?

Hoe begin je eraan

HOE BEGIN JE ERAAN?

Analyseer je situatie, kies de juiste afvalbakken en schakel een professionele afvalpartner in.

Hoe verbeter je de kwaliteit

HOE VERBETER JE DE KWALITEIT?

Informeer bezoekers, medewerkers en leveranciers en volg de resultaten op.

waarom sorteren

WAAROM SORTEREN?

Een duurzame en logische keuze, maar ook een wettelijke verplichting!

Hoe zit het met herbruikbare bekers en cateringmateriaal?

Sinds 2023 zijn evenementen verplicht om gebruik te maken van herbruikbare bekers en in sommige gevallen ook cateringmateriaal. De precieze wetgevende bepalingen hangen af van gewest tot gewest. Hieronder vind je een aantal links met nuttige informatie die je alvast op weg kan helpen.


VLAANDEREN

BRUSSEL


Ondanks deze verplichting komt er heel wat PMD vrij op evenementen. Zo mogen nog altijd PET-flesjes en blikjes verkocht worden. Bij evenementen die op openbaar terrein doorgaan – zoals rommelmarkten, buurtfeesten of loopwedstrijden – brengen bezoekers bovendien ook zelf PMD-verpakkingen mee. Sorteren blijft daar de boodschap!

Hoe begin je eraan?

1. Analyseer je situatie

  • Welke afvalstromen komen vrij? Op welke locaties? In welke hoeveelheden? Maak een inschatting van de volumes voor elke zone van je evenement. Vergeet ook niet dat er tijdens de opbouw en afbraak van het evenement nog heel wat afval vrijkomt.
  • Zijn er specifieke doelgroepen (anderstaligen of kinderen) die een aangepaste communicatie-aanpak vereisen?
  • Wie is binnen je organisatie verantwoordelijk voor het afvalbeheer?

2. Kies de juiste afvalbakken en stel ze slim op

  • Plaats afvalbakken op strategische plaatsen: waar bezoekers de zone binnenkomen of verlaten en op alle plaatsen waar gegeten en gedronken wordt. Stem de grootte af op het verwachte volume en vermijd overvolle bakken.
  • Zorg ervoor dat alle zones afgedekt zijn: backstage, camping, concertzone, horecazones met bars, keukens en foodtrucks, parking, uitgang en ingang, enzovoort. Bepaal voor elke zone welk afval vrijkomt.
  • Groepeer de afvalbakken voor de verschillende materialen in sorteereilandjes: PMD en restafval, en eventueel ook organisch afval bij de eetzones. Pas op: papier-karton aan de bezoekerszijde is meestal te vervuild en hoort bij restafval.
  • Voorzie een (centrale) verzamelplaats met grote containers per type afval. Identificeer elke verzamelcontainer met een sticker. Geef duidelijke instructies aan de verantwoordelijke medewerker(s) of het eco-team.

3. Schakel een professionele afvalpartner in

Als organisator van een evenement moet je uiteraard ook op zoek naar een partner om je afval op te halen. Kies voor een privé-ophaler die aangesloten is bij Fost Plus. Zo ben je zeker dat je PMD de correcte weg naar recyclage volgt. Deze ophalers kunnen je ook de officiële PMD-zakken – met het opschrift “PMD-Bedrijven” – bezorgen.

Raadpleeg de lijst met erkende PMD-afvalpartners

Bekijk onze checklist voor je offerteaanvraag
 

Voor een beperkte hoeveelheid PMD kunnen kleinere en lokale evenementen zoals rommelmarkten of buurtfeesten soms ook terecht bij hun gemeente of afvalintercommunale.

Download ons draaiboek voor het afvalbeheer op evenementen

Wat met specifieke horecaverpakkingen op evenementen?

In de zones waar voeding bereid wordt – denk maar aan de foodtrucks en de keukens – komen naast de klassieke PMD-verpakkingen zoals blikjes en flesjes ook heel wat andere verpakkingen vrij. Ze lijken heel sterk op de verpakkingen die we thuis sorteren, maar ze zijn vaak een stuk groter, of ze bevatten producten die we thuis niet gebruiken. Denk maar aan grootverpakkingen van sauzen, kruiden of dranken, gasflessen en plastic folies. Voor deze verpakkingen zijn de specifieke regels voor horecaverpakkingen van toepassing.

Download hier de PMD sorteerregels voor de horeca

Hoe verbeter je de kwaliteit?

1. Informeren

Bezoekers

Geef duidelijk aan dat bezoekers hun afval moeten sorteren en leg uit hoe ze dat precies moeten doen. Integreer je afval- en sorteerbeleid ook in de algemene communicatie en promotie van je evenement. Betrek bezoekers zoveel mogelijk en geef aan dat iedereen verantwoordelijk is voor een proper evenement.

Plaats de verschillende bakken altijd samen in sorteereilanden en voorzie de nodige stickers en opschriften. Je kan gratis stickers bestellen in De Sorteerwinkel van Fost Plus. Wanneer je zelf stickers maakt, respecteer dan de kleurcodes: blauw voor PMD, grijs of zwart voor restafval, geel voor papier-karton en groen voor glas.

Surf naar www.desorteerwinkel.be voor gratis stickers en ander communicatiemateriaal

Medewerkers en leveranciers

Betrek alle medewerkers bij het sorteren en voorzie opleiding voor het eco-team, vrijwilligers en afvalverantwoordelijken, zowel over de sorteerregels als over het belang van kwaliteit. Zorg voor de nodige opruimmiddelen: handschoenen, hesjes, grijpstokken, zakken, enzovoort.

Besteed ook voldoende aandacht aan de uitbaters van foodtrucks, cateraars en andere leveranciers. Zorg ervoor dat ze de PMD-sorteerregels voor de horeca kennen en dat ze de verschillende stromen in de juiste verzamelcontainers van je afvalpartner deponeren. Het is ook belangrijk dat ze de juiste zakken gebruiken.
 

2. Monitoren

Tijdens het evenement

Analyseer de kwaliteit van de ingezamelde stromen tijdens het evenement en breng de meest voorkomende problemen en sorteerfouten in kaart. Controleer regelmatig de vullingsgraad van de afvalbakken en stuur bij waar nodig. Evalueer regelmatig de netheid van het terrein – voor, tijdens én na het evenement. Betrek het eco-team en neem ook hun vaststellingen in rekening.

Maak indien mogelijk een onderscheid tussen het afval dat overdag wordt ingezameld en het afval dat ’s avonds of ’s nachts wordt ingezameld. Vaak is er een groot kwaliteitsverschil. Vraag eventueel rapporten op bij je afvalpartner om hoeveelheden en kwaliteit op te volgen.


Na afloop van het evenement

Communiceer over de resultaten naar medewerkers, bezoekers en leveranciers. Geef mee hoeveel er gesorteerd wordt en wat het kwaliteitsniveau is. Communiceer over de positieve punten maar vestig ook de aandacht op de verbeterpunten en eventuele sorteerfouten. Zo moeten bijvoorbeeld de flesjes en blikjes leeg zijn om ze een nieuw leven te geven.

Vergeet niet om iedereen te bedanken voor hun inspanningen! Neem de learnings mee naar de volgende editie en gebruik de resultaten in je communicatie na afloop van het event of voor de volgende editie.

Nuttige links

Waarom sorteren?

1. Een duurzame en logische keuze

PMD sorteren op je evenement, dat is duurzaam! Want hoe meer we sorteren, hoe meer we kunnen recycleren. Zo zorgen we ervoor dat verpakkingen niet langer verloren gaan in het restafval en een nieuw leven krijgen als waardevolle grondstoffen. Maar het is ook de logica zelve, want thuis doen we het allemaal. Bezoekers verwachten dan ook steeds meer dat ze hun PMD – en andere afvalsoorten – netjes kunnen sorteren.

2. Sorteren, een wettelijke verplichting

Als organisator van een evenement ben je wettelijk verplicht om PMD apart in te zamelen. Dat geldt overigens ook voor tal van andere afvalstromen, zoals glas, papier-karton en sinds kort ook keukenafval en etensresten. Er worden steeds meer controles uitgevoerd door de bevoegde diensten – en de wet voorziet strenge sancties voor overtredingen. 

Hier vind je alle informatie over je wettelijke verplichtingen
 

3. Start nu meteen en ontvang een welkomstpremie!

Wist je dat je als organisator van een evenement een welkomstpremie van 75 euro kan krijgen als je start met PMD sorteren? Geen tijd te verliezen dus!

Hoe krijg ik mijn premie?

De avonturen van Pierre-Marie Donckels

De PMD-zak op de werkvloer? Die hoort er gewoon bij.

De PMD-zak in je bedrijf? Die geef je de plek die hij verdient.

tekst

Je PMD 100% juist sorteren? Dat kan je makkelijk leren.

Heerlijk PMDcompresseren!

Misschien wil je ook dit lezen?

Top Brands
BlogOut of homeCasestudy

Sorteren in de horeca – Top Brands geeft het goede voorbeeld

21/05/2024

pmc entreprise
BlogSorterenNieuws

Het streven naar een betere PMD-sortering in bedrijven

28/11/2023

pmc entreprise
BlogSorterenNieuws

PMD sorteren op het werk. Waar staan we vandaag?

26/06/2023

hopitaux test4
BlogOut of homeCasestudy

Gepersonaliseerde en duidelijke sorteerinstructies voor de medische sector

17/02/2023

PMD bedrijven
BlogOut of homeNieuws

Controle en handhaving op sorteren bij bedrijven

23/11/2022

sorteerprojectt Bon Ap
BlogOut of homeCasestudy

Bon’Ap is helemaal mee met het sorteren van afval

07/11/2022