Sorteren in de tankstations
PMD sorteren is overal verplicht. Ook in tankstations, op snelwegparkings en bij wegrestaurants. Maar hoe pak je dat het best aan? Hoe kan je klanten en medewerkers motiveren? En hoe zorg je ervoor dat er correct gesorteerd wordt? Op deze pagina vind je het antwoord op al deze vragen, en nog veel meer!
1. Analyseer je situatie
- Welke afvalstromen komen vrij? Op welke locaties? In welke hoeveelheden? Maak een inschatting van de volumes voor verschillende zones.
- Zijn er specifieke doelgroepen (anderstaligen of kinderen) die een aangepaste communicatie-aanpak vereisen?
- Waar wordt het afval verzameld en welke verzamelcontainers worden voorzien?
2. Kies de juiste afvalbakken en stel ze slim op
- Plaats afvalbakken op strategische plaatsen: waar mensen binnenkomen of buitengaan en op alle plaatsen waar gegeten en gedronken wordt. Stem de grootte af op het verwachte volume en vermijd overvolle bakken.
- Zorg ervoor dat alle zones afgedekt zijn: parking(s), pompen, carwash, shop, restaurant(s), terrassen, rustplaatsen, picknickzones, enzovoort. Bepaal voor elke zone welk afval vrijkomt.
- Groepeer de afvalbakken voor de verschillende materialen in sorteereilandjes: PMD en restafval, en eventueel ook organisch afval op plaatsen waar gegeten wordt. Pas op: papier-karton aan de bezoekerszijde is meestal te vervuild en hoort bij restafval.
- Voorzie een (centrale) verzamelplaats met grote containers per type afval. Identificeer elke verzamelcontainer met een sticker. Geef duidelijke instructies aan alle medewerkers.
Download het afvalbakkenplan op maat van tankstations
Alles over de keuze en plaatsing van je afvalbakken
3. Schakel een professionele afvalpartner in
Als bedrijf of organisatie doe je een beroep op een professionele partner voor de ophaling en verwerking van je afval. Je kan het huidige contract met je afvalpartner aanvullen met PMD, maar je kan uiteraard ook kiezen voor een andere afvalpartner.
Ga wel na of je afvalpartner bij Fost Plus aangesloten is. Zo ben je zeker dat je PMD de correcte weg naar recyclage volgt. Deze ophalers kunnen je ook de officiële PMD-zakken – met het opschrift “PMD-Bedrijven” – bezorgen. De officiële zakken worden ook verdeeld door een aantal schoonmaakbedrijven.
Raadpleeg de lijst met erkende PMD-afvalpartners
1. Informeren
Klanten en bezoekers
Geef duidelijk aan dat klanten en bezoekers hun afval moeten sorteren en leg uit hoe ze dat precies moeten doen. Integreer je afval- en sorteerbeleid ook in je algemene communicatie en promotie. Betrek hen zoveel mogelijk en geef aan dat iedereen verantwoordelijk is voor de netheid.
Plaats de verschillende bakken altijd samen in sorteereilanden en voorzie de nodige stickers en opschriften. Je kan gratis stickers bestellen in De Sorteerwinkel van Fost Plus.
Surf naar www.desorteerwinkel.be voor gratis stickers en ander communicatiemateriaal
Medewerkers
Betrek iedereen bij het sorteren en voorzie opleiding voor medewerkers, afvalverantwoordelijken en poetsploegen, zowel over de sorteerregels als over het belang van kwaliteit. Het is ook belangrijk dat iedereen de juiste zakken gebruikt en de verschillende stromen in de juiste verzamelcontainers deponeert. Besteed extra aandacht aan de restaurants en andere cateringfaciliteiten, want ook daar komen heel wat verpakkingen vrij.
Wat met horecaverpakkingen?
In de zones waar eten bereid wordt, komen naast PMD ook specifieke horecaverpakkingen vrij. Denk maar aan grootverpakkingen van sauzen, kruiden of dranken, gasflessen en plastic folies. Maar welke verpakkingen mag je nu bij PMD sorteren en welke niet?
Raadpleeg de pagina voor de horecasector voor meer informatie.
2. Monitoren
Volg de resultaten op
Eens je gestart bent, is het belangrijk om de sorteerkwaliteit van de afvalstromen nauwgezet op te volgen. Analyseer de kwaliteit van de ingezamelde stromen en breng de meest voorkomende problemen in kaart. Controleer regelmatig de vullingsgraad van de afvalbakken en stuur bij waar nodig. Betrek alle medewerkers en neem ook hun vaststellingen in rekening.
Maak goede afspraken met je afvalpartner om de nodige informatie te krijgen en analyseer hun rapporten en facturen. Volg ook de ingezamelde hoeveelheden van elke afvalstroom op via de factuur of door zelf een inschatting te maken van het aantal zakken of containers.
Motiveer en geef feedback
Communiceer over de resultaten naar bezoekers en medewerkers. Geef mee hoeveel er gesorteerd wordt en hoe de kwaliteit evolueert. Daarmee motiveer je iedereen die goed sorteert en trek je de laatste twijfelaars over de streep. Vergeet niet om iedereen te bedanken voor hun inspanningen!
Communiceer over de positieve punten maar vestig ook de aandacht op de verbeterpunten en eventuele sorteerfouten. Zo moeten bijvoorbeeld de flesjes en blikjes leeg zijn om ze een nieuw leven te geven. En niet te vergeten: er mag veel meer in de blauwe zak dan vroeger! Denk maar aan yoghurtpotjes of plastic bakjes.
1. Een duurzame en logische keuze
PMD sorteren, dat is een duurzame keuze! Want hoe meer we sorteren, hoe meer we kunnen recycleren. Zo zorgen we ervoor dat verpakkingen niet langer verloren gaan in het restafval en een nieuw leven krijgen als waardevolle grondstoffen. Maar het is ook de logica zelve. Want thuis doen we het allemaal. Bezoekers verwachten dan ook steeds meer dat ze hun PMD – en andere afvalsoorten – netjes kunnen sorteren.
2. Sorteren, een wettelijke verplichting
Als bedrijf of organisatie ben je wettelijk verplicht om je PMD te sorteren. Dat geldt overigens ook voor tal van andere afvalstromen, zoals glas, papier-karton en sinds kort ook keukenafval en etensresten. Er worden steeds meer controles uitgevoerd door de bevoegde diensten – en de wet voorziet strenge sancties voor overtredingen.
Hier vind je alle informatie over je wettelijke verplichtingen
3. Start nu meteen en ontvang een welkomstpremie!
Wist je dat je als bedrijf of organisatie een welkomstpremie van 75 euro kan krijgen als je nu start met PMD sorteren? Geen tijd te verliezen dus!