Sorteren op kantoor
PMD sorteren op kantoor, dat is de logica zelve. Want thuis doen we het allemaal. Het is bovendien duurzaam, én wettelijk verplicht. Maar hoe pak je het best aan? Op deze pagina vind je alle antwoorden op je vragen, en nog veel meer.
1. Analyseer je situatie
- Welke afvalstromen komen het meest voor en op welke locaties?
- Om welke hoeveelheden gaat het?
- Op welke plaatsen staan er nu al afvalbakken (binnen en buiten)?
- Zijn er naast de medewerkers nog andere specifieke doelgroepen (anderstaligen of kinderen) die een aangepaste communicatie-aanpak vereisen?
- Waar wordt het afval verzameld en welke verzamelcontainers worden voorzien?
- Wat is de rol van de poetsploeg en hoe wordt de inhoud van de afvalbakken naar de centrale verzamelplaats gebracht?
2. Kies de juiste afvalbakken en stel ze slim op
- Plaats afvalbakken waar mensen eten, drinken of vaak langskomen.
- Stem de grootte af op het verwachte volume en vermijd overvolle bakken.
- Groepeer de afvalbakken voor de verschillende materialen – PMD en restafval, en eventueel papier-karton en organisch afval – in sorteereilandjes.
- Voorzie een verzamelplaats met grote containers per type afval.
Download het afvalbakkenplan voor kantoren
Alles over de keuze en plaatsing van je afvalbakken
3. Schakel een professionele afvalpartner in
Als bedrijf of organisatie doe je een beroep op een professionele partner voor de ophaling en verwerking van je afval. Je kan het huidige contract met je afvalpartner aanvullen met PMD, maar je kan uiteraard ook kiezen voor een andere afvalpartner.
Ga wel na of je afvalpartner bij Fost Plus aangesloten is. Zo ben je zeker dat je PMD de correcte weg naar recyclage volgt. Deze ophalers kunnen je ook de officiële PMD-zakken – met het opschrift “PMD-Bedrijven” – bezorgen. De officiële zakken worden ook verdeeld door een aantal schoonmaakbedrijven.
Raadpleeg de lijst met erkende PMD-afvalpartners
Bekijk onze checklist voor je offerteaanvraag
Heb je maar een beperkte hoeveelheid PMD, vergelijkbaar met een doorsnee gezin? Dan kan je je PMD aanbieden via de gemeentelijke huis-aan-huisinzameling. In dat geval maak je gebruik van de gemeentelijke blauwe zakken die je in de lokale handel kan kopen.
1. Informeren
Informeer collega's, klanten en bezoekers
Breng iedereen op de hoogte dat ze hun afval moeten sorteren en leg uit hoe ze dat precies moeten doen. Schakel daarvoor alle mogelijke kanalen en middelen in: affiches, e-mail, interne nieuwsbrieven, sociale media … De personeelsvergadering kan een ideale gelegenheid zijn om het sorteren aan te kaarten. Betrek ook je collega’s – of de CSR-manager – en schakel hen in als sorteerambassadeur(s).
Zorg dat het ook voor bezoekers, klanten en leveranciers duidelijk is wat de sorteerregels zijn. In De Sorteerwinkel vind je heel wat gratis communicatiemateriaal waarmee je meteen aan de slag kan!
Ontdek het volledige aanbod op www.desorteerwinkel.be
Vergeet de poetsploeg niet
Poetspersoneel en onderhoudsmedewerkers spelen een cruciale rol in je sorteerproject. Breng hen op de hoogte van je plannen en leg uit wat je precies van hen verwacht. Zorg ervoor dat ze het afval gescheiden houden en het in de juiste verzamelcontainers van je afvalpartner deponeren. Het is ook belangrijk dat ze de juiste zakken gebruiken.
Voorzie waar nodig ook opleiding, zowel over de sorteerinstructies als over het belang van de kwaliteit.
2. Monitoren
Volg de resultaten op
Eens je gestart bent, is het belangrijk om de sorteerkwaliteit van de afvalstromen nauwgezet op te volgen. Analyseer de kwaliteit van de ingezamelde stromen en breng de meest voorkomende problemen in kaart. Betrek het onderhoudspersoneel en neem ook hun vaststellingen in rekening.
Maak goede afspraken met je afvalpartner om de nodige informatie te krijgen en analyseer hun rapporten en facturen. Volg ook de ingezamelde hoeveelheden van elke afvalstroom op via de factuur of door zelf een inschatting te maken van het aantal zakken of containers.
Motiveer en geef feedback
Communiceer over de resultaten naar collega’s en bezoekers. Geef mee hoeveel er gesorteerd wordt en hoe de kwaliteit evolueert. Daarmee motiveer je iedereen die goed sorteert en trek je de laatste twijfelaars over de streep. Vergeet niet om iedereen te bedanken voor hun inspanningen!
Communiceer over de positieve punten maar vestig ook de aandacht op de verbeterpunten en eventuele sorteerfouten. Zo moeten bijvoorbeeld de flesjes en blikjes leeg zijn om ze een nieuw leven te geven. En niet te vergeten: er mag veel meer in de blauwe zak dan vroeger! Denk maar aan yoghurtpotjes of plastic bakjes.
1. Een duurzame en logische keuze
PMD sorteren op kantoor, dat is duurzaam ondernemen! Want hoe meer we sorteren, hoe meer we kunnen recycleren. Zo zorgen we ervoor dat verpakkingen niet langer verloren gaan in het restafval en een nieuw leven krijgen als waardevolle grondstoffen. Maar het is ook de logica zelve. Want thuis doen we het allemaal. Medewerkers, bezoekers en klanten verwachten het ook steeds meer.
2. Sorteren, een wettelijke verplichting
Als bedrijf of organisatie ben je wettelijk verplicht om je PMD te sorteren. Dat geldt overigens ook voor tal van andere afvalstromen, zoals glas, papier-karton en sinds kort ook keukenafval en etensresten. Er worden steeds meer controles uitgevoerd door de bevoegde diensten – en de wet voorziet strenge sancties voor overtredingen.
Hier vind je alle informatie over je wettelijke verplichtingen
3. Start nu meteen en ontvang een welkomstpremie!
Wist je dat je als bedrijf of organisatie een welkomstpremie van 75 euro kan krijgen als je nu start met PMD sorteren? Geen tijd te verliezen dus!