30 years Fost Plus

Op 4 juni 2024 vierde Fost Plus haar 30e verjaardag. En dat hebben we groots gevierd! Tijdens het evenement hebben we de beslissende stappen en inspirerende projecten belicht die hebben bijgedragen aan het dichten van de circulariteitskloof. 

We willen iedereen die aanwezig was hartelijk bedanken. Dankzij uw aanwezigheid en betrokkenheid is dit evenement een groot succes geworden. Zo is nog maar eens gebleken dat samenwerking de sleutel is tot succes.

Key take-aways

Sorteren, recycleren en de rol van de burger

  • In 2023 werd 97% van de verpakkingen in België gerecycleerd. Dit plaatst België aan de top van het Europese peloton en daar mogen we trots op zijn. Hoewel er minder verpakkingen op de markt waren, is het inzamelingspercentage toch gestegen. Elke burger sorteerde ongeveer 2 kg PMD meer, wat neerkomt op 1 blauwe zak per persoon extra per jaar. Het is duidelijk dat het belangrijk blijft om burgers te betrekken en systemen op te zetten waarmee ze hun rol volledig kunnen spelen. Zonder sorteren geen recycleren. Deze recyclage gebeurt steeds meer op Belgisch grondgebied. Vooral voor kunststoffen stijgt het lokale recyclagepercentage. Deze lokale verankering dient om de ecologische voetafdruk te verkleinen en de lokale economie te versterken, bijvoorbeeld door lokaal kwaliteitsvolle gerecycleerde materialen beschikbaar te stellen.

Design4Recycling en preventie

  • Wat gisteren niet recycleerbaar was, zal dat morgen misschien wel zijn. De boodschap is om te blijven innoveren. De inzet voor preventie en bewustwording is ook belangrijk in dit verhaal. Verschillende bedrijven hebben al hun niet-recycleerbare verpakkingen uit het assortiment gehaald en zo bewezen dat er alternatieven bestaan.

Innovatie

  • Het is belangrijk om een afstemming te hebben tussen de behoeften en de diensten en de samenwerking binnen het ecosysteem. Zo zijn een product, de verpakking en de consumptiecontext nauw met elkaar verbonden. De keuze voor de verpakking wordt bepaald door de behoeften van de consument, die smaak en gemak vooropstelt. Deze vaststelling geeft bedrijven handvatten om hun hele verpakkingssysteem te herzien. Het is duidelijk dat afvalbeheer een sociale en maatschappelijke rol is die ons allemaal aangaat. Het hele ecosysteem moet samenwerken om de cirkel te sluiten en zo een aangenamere wereld voor onze kinderen achter te laten.

Ook een groot dankwoord aan het panel waar we met plezier naar hebben geluisterd en die hun ervaringen en gezamenlijke successen op het gebied van duurzaam beheer van huishoudelijke verpakkingen hebben gedeeld. De discussies waren rijk en constructief, en boden nieuwe perspectieven om onze toekomstige doelen te bereiken: Mik Van Gaever (COO), Shanna Cloet (IT Manager), Koen De Maesschalck (Corporate Affairs & Communication bij Colruyt), Vincent Vandepitte (Government Relations and Public Policy bij Procter&Gamble), Steven Boussemaere (Directeur Innovatie en Business Development), Philippe Gendebien (Business Development Manager), An Vermeulen (Country Director Belux bij Coca-Cola) en natuurlijk Wim Geens (CEO) evenals Jan Vander Stitchele (Voorzitter van de Raad van Bestuur).

Aftermovie