Casestudy

De zwarte kleur op basis van carbon black vormt een uitdaging voor recyclage

 

De Belgische industrie heeft als doelstelling alle huishoudelijke verpakkingen recycleerbaar of herbruikbaar te maken tegen eind 2025. Met dat in het achterhoofd heeft Colruyt Group grote inspanningen geleverd. Zo werd in 2023 1.990 ton verpakkingsmateriaal omgeschakeld naar beter recycleerbare alternatieven. Een voorbeeld daarvan zijn wasmiddelen met ‘carbon black’ in de verpakking. Voortaan wordt een lichtgekleurde fles gebruikt, die gemaakt is met meer gerecycleerd materiaal en bevat die meer doses voor hetzelfde formaat. Op die manier heeft men de verpakking recycleerbaar gemaakt en heeft men ook gerecycleerde content toegevoegd.

Het probleem van carbon black

Voor bepaalde Colruyt-producten, zoals wasmiddelen voor donkere was en vleesschaaltjes, werdenvaak donkere verpakkingen met carbon black gebruikt. Die vormen helaas vaak een sorteerprobleem in sorteercentra, omdat ze in veel gevallen niet worden gedetecteerd door de optische scheiders. Zelfs als consumenten de verpakkingen correct sorteren, belanden ze vaak in de reststroom van het sorteercentrum en zo gaan de materialen verloren voor recyclage.

Innovatie

Om dat probleem op te lossen, besloot Colruyt om het zwart op basis van carbon black te vervangen door een lichte kleur voor de wasmiddelen. Bovendien bevatten de nieuwe flessen wasmiddel meer gerecycleerd materiaal en zitten er meer doses in dezelfde fles. Sinds november 2023 heeft men ook de zwarte schuimschaaltjes voor vers vlees vervangen. De donkergrijze kleur zonder carbon black die ze nu hebben, contrasteert nog steeds goed met het voedsel, maar kan wel gedetecteerd worden in de sorteercentra waarna ze gerecycleerd worden

Het resultaat

Dankzij die innovatie zijn de producten van Colruyt aanzienlijk beter recycleerbaar. In totaal kan er nu zo'n 880 ton aan XPS-schaaltjes worden gesorteerd en gerecycleerd. Omdat de innovatie zo succesvol was, zijn grijze schaaltjes zonder carbon black zelfs ondertussende norm  geworden bij hun verpakkingsfabrikant.
 

Ontdek meer in de video: