Carrefour verbetert zijn verpakkingen voor groenten en fruit in het kader van zijn ACT FOR FOOD-programma
In 2022 produceerde Carrefour 97,6% recycleerbare verpakkingen.
Het is een hele uitdaging om de impact van verpakkingen op het milieu te verminderen. Bedrijven stellen in dit kader duurzaamheid voorop, door onnodige verpakkingen te vermijden en de recycleerbaarheid van hun verpakkingen te bevorderen. Consumenten verwachten dat groenten en fruit vers zijn. De verpakkingen voor groenten en fruit moeten enerzijds de houdbaarheid garanderen en anderzijds dus voedselverspilling maximaal vermijden.
Carrefour is een uitstekend voorbeeld van een onderneming die concrete maatregelen heeft genomen om de essentiële functie van de verpakking te combineren met deze uitdagingen op milieuvlak, specifiek in de categorie groenten en fruit. In 2022 heeft Carrefour in totaal 300 verpakkingen aangepast in het kader van ACT FOR FOOD, een wereldwijd programma ter bevordering van beter eten, smaak en kwaliteit. Dat resulteerde in 120 ton beter recycleerbare verpakkingen.
1. Zwarte verpakkingen vervangen
Zwarte verpakkingen met carbon black vormen een sorteerprobleem in sorteercentra, omdat ze niet worden gedetecteerd door optische scheiders. Zelfs als de consument correct sorteert, komen deze verpakkingen vaak bij het restafval terecht. Bovendien zijn de mogelijkheden voor zwart plastic eerder beperkt. Met het carbon black dat voor deze verpakkingen wordt gebruikt, kunnen geen witte of transparante gerecycleerde verpakkingen worden gemaakt. Dat is nochtans de meest voorkomende soort verpakkingen op de markt. Daarom worden zwarte plastic verpakkingen met carbon black door de Interregionale Verpakkingscommissie (IVC) als hinderlijk beschouwd.
Om dit probleem aan te pakken, vervangt Carrefour verpakkingen van zwart plastic op basis van carbon black door lichtgekleurde of transparante plastic verpakkingen of andere verpakkingssystemen. Zo zijn de zwarte plastic bakjes die werden gebruikt om bepaalde groenten en fruit in bulk te beschermen, vervangen door neutraal (ongebleekt) karton uit duurzaam bosbeheer. Ook de zwarte groenteschaaltjes werden vervangen door transparante schaaltjes uit één materiaal.
2. Onnodige verpakkingen schrappen
Niet alle producten hebben dezelfde behoeften op het gebied van verpakking en functionaliteit. Bij de rationalisering van het gebruik van verpakkingen hoort dus ook preventie. Carrefour werkt hiervoor met een dubbele aanpak.
Ten eerste moet de verpakking in verhouding staan tot het verpakte product. Zo is het plastic zakje voor verse kruiden 10% kleiner geworden, maar behoudt het wel alle functies. Ook hebben citrusvruchten van het huismerk in een netje een kleiner etiket, wat leidt tot 16 ton minder verpakking.
Ten tweede worden de stickers op avocado's, zoete aardappelen, krielaardappelen, mango's en limoenen verwijderd en vervangen door een laserprint van het ‘BIO Act For Food’-logo, waardoor verpakking overbodig wordt: dat is ‘natural branding’.
Ook op appels zal de sticker verdwijnen dankzij een andere beschermende verpakking: die is nu van karton waarop het etiket kan worden gedrukt.
3. Gerecycleerd materialen gebruiken
Carrefour zorgt ervoor dat zijn verpakkingen recycleerbaar zijn, maar streeft er ook naar om zoveel mogelijk verpakkingen van gerecycleerd plastic te gebruiken. Zo bevatten de potjes van het snackassortiment of de verpakkingen van klein fruit van het huismerk, zoals frambozen of bosbessen, minstens 80% gerecycleerd plastic (r-PET). De potjes met noten, hazelnoten en gedroogd fruit van het huismerk bevatten al minstens 60% r-PET. Carrefour spaart nieuwe grondstoffen door secundaire of gerecycleerde grondstoffen te gebruiken.