Downloadbaar lesmateriaal OKAN
Inhoud
Spring naar het item:
We raden je aan om deze achtergrondinformatie te lezen voor je aan de slag gaat met de lesfiches.
Maak je eigen selectie hieronder, of download het volledige pakket:
Het hele pakket downloaden(30.99 MB)Stap 1: Prikkel
Prikkel
In deze stap worden de leerlingen geprikkeld rond het thema, leren ze relevante woordenschat en formuleren ze een duurzaamheidsvraagstuk.
Tijdsduur
Les 1: 50 minuten
Les 2: 50 minuten
Opdracht: 30 minuten
Doelen
Les 1:
- De leerlingen kennen en gebruiken relevante woordenschat rond duurzaam omgaan met verpakkingsmateriaal.
- De leerlingen kunnen woorden m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval linken aan elkaar.
- De leerlingen kunnen zich inleven in personages en situaties m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval.
- De leerlingen durven hun mening m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval te geven.
- De leerlingen kennen het begrip ‘circulaire economie’ en kunnen het uitleggen in eigen woorden.
Les 2:
- De leerlingen kunnen relevante informatie uit een krantenartikel, luisterfragment of video filteren en mondeling en schriftelijk weergeven.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- De leerlingen kunnen nadenken over wat zij interessant/leuk/boeiend/ herkenbaar vinden.
Taaldoelen
De leerlingen kunnen gericht informatie opzoeken en informatiebronnen en -kanalen adequaat gebruiken.
De leerlingen kunnen op beschrijvend niveau relevante informatie uit mondelinge en schriftelijke teksten verwerken
De leerlingen kunnen op beschrijvend niveau relevante informatie mondeling en schriftelijk uitwisselen.
De leerlingen kunnen op structurerend niveau doelgericht relevante informatie selecteren uit mondelinge en schriftelijke teksten.
De leerlingen kunnen op structurerend niveau relevante informatie mondeling en schriftelijk formuleren en uitwisselen.
De leerlingen kunnen op beoordelend niveau mondelinge en schriftelijke feedback verwerken zodat ze gepast kunnen reageren.
De leerlingen kunnen in voor hen relevante en concrete taalgebruikssituaties waar nodig en op hun niveau taalstrategieën inzetten.
De leerlingen kunnen in voor hen relevante en concrete taalgebruikssituaties waar nodig en op hun niveau reflecteren over taalstructurele aspecten met betrekking tot klanken, woorden, zinnen en teksten.
Algemene doelen
De leerlingen kunnen op vlak van leren leren op school en naargelang de situatie erbuiten over eigen leerprocessen en werkwijzen reflecteren, ze controleren en bijstellen.
De leerlingen kunnen op vlak van leren leren met behulp van leerstrategieën losse gegevens ordenen en memoiriseren.
De leerlingen kunnen op vlak van sociale vaardigheden, burgerzin en interculturaliteit op een verdraagzame manier omgaan met geschillen.
De leerlingen kunnen op vlak van sociale vaardigheden, burgerzin en interculturaliteit op school meewerken aan het milieuzorgsysteem voor energie, middelen, grondstoffen en verbruiksgoederen.
De leerlingen kunnen op vlak van sociale vaardigheden, burgerzin en interculturaliteit elementaire democratische spelregels op schoolniveau toepassen.
Praatplaat en situatiekaarten
De praatplaat (bijlage 1) en de situatiekaarten (bijlage 2) als afzonderlijke, uitvergrote afbeeldingen.
Prikkelende vragenlijst
Start het gesprek met deze vragenlijst. Laat leerlingen nadenken over hun omgang met huishoudelijk verpakkingsafval en verhoog hun alertheid.
Stap 2: Onderzoeken
Onderzoeken
In deze stap onderzoeken de leerlingen elementen van het duurzaamheidsvraagstuk in de eigen leefomgeving om uiteindelijk een duurzaamheidsuitdaging te formuleren.
Tijdsduur
50 minuten
Beginsituatie
In stap 1 formuleerde je samen met de leerlingen een prikkelend duurzaamheidsvraagstuk. De leerlingen namen voor de les in groepjes drie foto’s van observaties binnen het duurzaamheidsvraagstuk.
Doelen
- De leerlingen durven hun mening m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval te geven.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- De leerlingen denken actief na over oorzaak-gevolgrelaties.
- De leerlingen kunnen nadenken over waar zij iets aan kunnen en willen doen.
Taaldoelen
De leerlingen kunnen op beschrijvend niveau relevante informatie uit mondelinge en schriftelijke teksten verwerken.
De leerlingen kunnen op beschrijvend niveau relevante informatie mondeling en schriftelijk uitwisselen.
De leerlingen kunnen op structurerend niveau relevante informatie mondeling en schriftelijk formuleren en uitwisselen.
De leerling kan op beoordelend niveau relevante informatie uit mondelinge en schriftelijke teksten kritisch verwerken.
De leerlingen kunnen op beoordelend niveau mondeling en schriftelijk een persoonlijke analyse van relevante informatie formuleren en uitwisselen.
De leerlingen kunnen op beoordelend niveau hun meningen en gevoelens mondeling en schriftelijk formuleren.
Algemene doelen
De leerlingen kunnen op vlak van leren leren op school en naargelang de situatie erbuiten over eigen leerprocessen en werkwijzen reflecteren, ze controleren en bijstellen.
De leerlingen kunnen op vlak van leren leren met behulp van leerstrategieën losse gegevens ordenen en memoriseren.
De leerlingen kunnen op vlak van sociale vaardigheden, burgerzin en interculturaliteit op een verdraagzame manier omgaan met geschillen.
De leerlingen kunnen op vlak van sociale vaardigheden, burgerzin en interculturaliteit op school meewerken aan het milieuzorgsysteem voor energie, middelen, grondstoffen en verbruiksgoederen.
De leerlingen kunnen op vlak van sociale vaardigheden, burgerzin en interculturaliteit elementaire democratische spelregels op schoolniveau toepassen.
Stap 3: Ideeën voor actie
Ideeën voor actie
In deze stap bedenken de leerlingen acties en kiezen ze een actie om uit te werken en uit te voeren.
Tijdsduur
50 minuten
Beginsituatie
In stap 2 kozen de leerlingen een duurzaamheidsuitdaging waar ze een oplossing voor kunnen en willen bedenken
Doelen
- De leerlingen verkennen hun motivatie om zelf acties te ondernemen m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval.
- De leerlingen durven hun mening m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval te geven.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- De leerlingen kunnen nadenken over wat een geslaagde actie is.
- De leerlingen zijn bereid zich te engageren om een actie m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval uit te werken en uit te voeren.
Taaldoelen
De leerlingen kunnen op structurerend niveau relevante informatie mondeling en schriftelijk formuleren en uitwisselen.
De leerling kan op beoordelend niveau relevante informatie uit mondelinge en schriftelijke teksten kritisch verwerken.
De leerlingen kunnen op beoordelend niveau hun meningen en gevoelens mondeling en schriftelijk formuleren.
De leerlingen kunnen in voor hen relevante en concrete taalgebruikssituaties waar nodig en op hun niveau reflecteren over taalstructurele aspecten met betrekking tot: lanken, woorden, zinnen, teksten, spellingsvormen en betekenissen.
Algemene doelen
De leerlingen kunnen op vlak van leren leren op school en naargelang de situatie erbuiten over eigen leerprocessen en werkwijzen reflecteren, ze controleren en bijstellen.
De leerlingen kunnen op vlak van leren leren met behulp van leerstrategieën losse gegevens ordenen en memoriseren.
De leerlingen kunnen op vlak van sociale vaardigheden, burgerzin en interculturaliteit op een verdraagzame manier omgaan met geschillen.
De leerlingen kunnen op vlak van sociale vaardigheden, burgerzin en interculturaliteit elementaire democratische spelregels op schoolniveau toepassen.
De leerlingen kunnen op vlak van sociale vaardigheden, burgerzin en interculturaliteit op school meewerken aan het milieuzorgsysteem voor grondstoffen en verbruiksgoederen.
Stap 5: Reflectie
Reflectie
In deze stap reflecteren de leerlingen over hun leerproces en/of wisselen ze ervaringen en feedback uit.
Tijdsduur
50 minuten
Beginsituatie
De leerlingen voerden een actie uit.
Doelen
- De leerlingen kunnen kritisch omgaan met informatie, meningen of ideeën door opbouwende feedback te geven en te ontvangen m.b.t. een gedeelde ervaring.
- De leerlingen kunnen respectvol reageren op informatie, meningen en ideeën van anderen.
- De leerlingen kunnen een mening met argumenten vormen.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- De leerlingen kunnen kritisch nadenken over hun leerproces.
Taaldoelen
De leerlingen kunnen op structurerend niveau relevante informatie mondeling formuleren en uitwisselen.
De leerlingen kunnen op beoordelend niveau hun meningen en gevoelens mondeling en schriftelijk formuleren.
Algemene doelen
De leerlingen kunnen op vlak van leren leren op school en naargelang de situatie erbuiten over eigen leerprocessen en werkwijzen reflecteren, ze controleren en bijstellen.
De leerlingen kunnen op vlak van leren leren met behulp van leerstrategieën losse gegevens ordenen en memoriseren.
De leerlingen kunnen op vlak van sociale vaardigheden, burgerzin en interculturaliteit op een verdraagzame manier omgaan met geschillen.
De leerlingen kunnen op vlak van sociale vaardigheden, burgerzin en interculturaliteit elementaire democratische spelregels op schoolniveau toepassen.
De leerlingen kunnen op vlak van sociale vaardigheden, burgerzin en interculturaliteit op school meewerken aan het milieuzorgsysteem voor grondstoffen en verbruiksgoederen.