Downloadbaar lesmateriaal 3e graad
Inhoud
Spring naar het item:
We raden je aan om deze achtergrondinformatie te lezen voor je aan de slag gaat met de lesfiches.
Maak je eigen selectie hieronder, of download het volledige pakket:
Het hele pakket downloaden(3.34 MB)Stap 1: Prikkel
Prikkel
Tijdsduur
Prikkel: 50 minuten
Opdracht: 30 minuten
Doelen
- De leerlingen kunnen relevante informatie uit een krantenartikel, luisterfragment of video filteren en mondeling en schriftelijk weergeven.
- De leerlingen durven hun mening m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval te geven.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- De leerlingen kunnen aangeven wat zij interessant/leuk/ boeiend/herkenbaar vinden.
- Optioneel: De leerlingen weten dat duurzame ontwikkeling bestaat uit het integreren van People, Planet en Prosperity.
2. Competenties in het Nederlands
5. Sociaal-relationele competenties
6. Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie (STEM)
(Dubbele finaliteit) De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.
7. Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s.
13. Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
De leerlingen zetten (meta)cognitieve leer- en regulatiestrategieën in om zich leerinhouden eigen te maken.
1. Algemene doorstroomcompetenties
De leerlingen participeren actief en inclusief aan een groepsproject.
Prikkelende vragenlijst
Start het gesprek met deze vragenlijst. Laat leerlingen nadenken over hun omgang met huishoudelijk verpakkingsafval en verhoog hun alertheid.
Stap 2: Onderzoeken
Onderzoeken
Tijdsduur
Onderzoeken: 50 minuten
Verdieping: 50 minuten
Beginsituatie
In stap 1 formuleerde je samen met de leerlingen een prikkelend duurzaamheidsvraagstuk. De leerlingen namen voor de les in groepjes drie foto’s van observaties binnen het duurzaamheidsvraagstuk
Doelen
- De leerlingen durven hun mening m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval te geven.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- Verdieping: De leerlingen kennen het begrip ‘circulaire economie’ en kunnen het uitleggen in eigen woorden.
- Verdieping: De leerlingen kennen de ‘R-strategieën’ en kunnen in eigen woorden uitleggen hoe die bijdragen tot een circulaire economie.
- De leerlingen denken actief na over oorzaak-gevolgrelaties.
- Uitbreiding: De leerlingen formuleren een onderzoeksvraag.
- Uitbreiding: De leerlingen voeren een onderzoek uit.
- De leerlingen kunnen nadenken over waar zij iets aan kunnen en willen doen.
2. Competenties in het Nederlands
De leerlingen selecteren relevante informatie bij het lezen en beluisteren van teksten.
De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge en schriftelijke interactie.
5. Sociaal-relationele competenties
De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
6. Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie (STEM)
(Finaliteit doorstroom en dubbele finaliteit) De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.
(Dubbele finaliteit) De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.
(Finaliteit doorstroom) De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en om vragen te beantwoorden.
(Dubbele finaliteit) De leerlingen voeren onderzoek aan de hand van een wetenschappelijke methode om kennis te ontwikkelen en om vragen te beantwoorden.
7. Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s.
13. Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
De leerlingen zetten (meta)cognitieve leer- en regulatiestrategieën in om zich leerinhouden eigen te maken.
De leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse bronnen en verwerken die op een kritische en systematische manier.
1. Algemene doorstroomcompetenties
De leerlingen participeren actief en inclusief aan een groepsproject.
16. Economie
De leerlingen reflecteren over economische modellen en duurzame economische ontwikkeling.
Onderzoeksplan
Stap 3: Ideeën voor actie
Ideeën voor actie
Tijdsduur
50 minuten
Beginsituatie
In stap 2 kozen de leerlingen een duurzaamheidsuitdaging waar ze een oplossing voor kunnen en willen bedenken.
Doelen
- De leerlingen verkennen hun motivatie om zelf acties te ondernemen m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- De leerlingen kunnen nadenken over wat een geslaagde actie is.
- De leerlingen zijn bereid zich te engageren om een actie m.b.t. huishoudelijk verpakkingsafval uit te werken en uit te voeren.
2. Competenties in het Nederlands
De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge en schriftelijke interactie.
5. Sociaal-relationele competenties
De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
6. Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie (STEM)
(Finaliteit doorstroom) De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.
(Dubbele finaliteit) De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.
7. Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s.
13. Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
De leerlingen zetten (meta)cognitieve leer- en regulatiestrategieën in om zich leerinhouden eigen te maken.
15. Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties
De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.
1. Algemene doorstroomcompetenties
De leerlingen participeren actief en inclusief aan een groepsproject.
Stap 4: Actie
Actie voorbereiden
Stap 5: Reflectie
Reflectie
Tijdsduur
Oefening 1: 25 minuten
Oefening 2: 25 minuten
Beginsituatie
De leerlingen voerden een actie uit.
Doelen
- De leerlingen kunnen kritisch omgaan met informatie, meningen of ideeën door opbouwende feedback te geven en te ontvangen m.b.t. een gedeelde ervaring.
- De leerlingen kunnen respectvol reageren op informatie, meningen en ideeën van anderen.
- De leerlingen kunnen een mening met argumenten vormen.
- De leerlingen staan open voor en luisteren naar de mening van anderen.
- De leerlingen kunnen kritisch nadenken over hun leerproces.
2. Competenties in het Nederlands
De leerlingen nemen doelgericht deel aan mondelinge en schriftelijke interactie.
5. Sociaal-relationele competenties
De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen.
6. Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie (STEM)
(Finaliteit doorstroom) De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.
(Dubbele finaliteit) De leerlingen werken op een veilige en duurzame manier met materialen, stoffen, organismen en technische systemen.
7. Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s.
13. Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
De leerlingen reflecteren cyclisch, vakspecifiek en vakoverschrijdend over het eigen leerproces en sturen het op basis daarvan doelgericht bij.
De leerlingen zetten (meta)cognitieve leer- en regulatiestrategieën in om zich leerinhouden eigen te maken.
1. Algemene doorstroomcompetenties
De leerlingen participeren actief en inclusief aan een groepsproject.
De leerlingen reflecteren over de eigen rol en het eigen gedrag bij het samenwerken aan een groepsproject.