Eerder dit jaar verdwenen bij Lidl de laatste zwarte plastic verpakkingen uit het assortiment huisproducten. “Een duidelijke keuze voor meer recyclage ,” zegt Giles De la Marche, Packaging Specialist bij Lidl België en Luxemburg. “De zwarte verpakkingen worden door de machines in de sorteercentra immers niet herkend, waardoor ze terechtkomen in het residu en verloren gaan voor recyclage .”
Lidl hanteert een doorgedreven en rationele aanpak om haar verpakkingen stelselmatig te verduurzamen. Dat begint al bij de keuze van de materialen. “Ondanks een negatieve perceptie bij het grote publiek, komen plastic verpakkingen toch vaak als een goede optie uit onze levenscyclusanalyses. Ze zijn licht, stevig en flexibel, waardoor ze voor heel wat producten met een minimum aan materiaal de beste bescherming bieden, en de houdbaarheid aanzienlijk verlengen,” zegt Giles De la Marche.
Naar 100% recycleerbaar
Daarnaast heeft Lidl zich geëngageerd om tegen 2025 enkel nog recycleerbare of herbruikbare verpakkingen op de markt te brengen. De afgelopen jaren verdwenen zo al heel wat moeilijk recycleerbare verpakkingen uit het assortiment, waaronder verschillende multilaag- en samengestelde verpakkingen. Eerder dit jaar moesten ook de zwarte plastic verpakkingen plaats ruimen voor recycleerbare alternatieven. Het gaat daarbij vooral om verpakkingen van verse vis- en vleesproducten. Ze worden vervangen door volledig transparante bakjes uit PET.
Zwart is onzichtbaar
“Zwarte plastic verpakkingen zijn sinds de uitbreiding van de PMD-regels toegelaten in de blauwe zak, maar ze kunnen helaas niet gerecycleerd worden,” legt Mikaël Vandeskelde, accountmanager bij Fost Plus uit. “Ze worden door de optische scheiders in onze sorteercentra niet herkend, waardoor ze in het residu terechtkomen. Bovendien is de afzetmarkt voor zwarte plastics beperkt. Simpel gesteld: van zwarte verpakkingen kan je geen witte of transparante verpakkingen maken en die zijn het meest gegeerd op de recyclagemarkt. Dat is ook de reden waarom we onze leden adviseren om niet langer zwarte verpakkingen op de markt te brengen.”
Op de eerste rij
Lidl kent de problematiek van de zwarte verpakkingen bovendien uit eerste hand. Het sorteercentrum van Pre-Zero in Evergem is een van de vijf sorteercentra die voor Fost Plus het PMD sorteren en behoort net als Lidl tot de internationale Schwarz-groep. “Die nauwe band met het sorteercentrum geeft ons inzicht in wat er achteraf met onze verpakkingen gebeurt, waardoor we van bij het ontwerp al met bepaalde zaken rekening kunnen houden,” zegt Giles De la Marche. “Bovendien maken we zelf ook steeds meer gebruik van gerecycleerde plastics, waardoor we de kringloop kunnen sluiten.”
Communiceren met de klant
Vanuit marketingoogpunt is de uitfasering van zwarte verpakkingen geen evidente zaak. “De keuze voor zwarte plastics kwam er niet toevallig. Zwart laat het vlees er aantrekkelijker uitzien en geeft een premium-look aan de producten. Toch kozen we ervoor om ze niet langer te gebruiken. We zijn er immers van overtuigd dat hedendaagse consumenten de recycleerbaarheid van een verpakking belangrijker vinden. We vermelden bovendien ook op de verpakking dat ze recycleerbaar is, zodat klanten onze keuze beter begrijpen. Bovendien verhogen we zo de kans dat ze correct gesorteerd en effectief gerecycleerd worden,” besluit Giles De la Marche.