97% van het volume van de buitenverpakking van Senseo-pads zal tegen eind 2023 ontworpen zijn voor recyclage.
Het merk Senseo, dat eigendom is van de groep JDE Peet's, zet een nieuwe stap in zijn duurzaamheidsstrategie door de verpakking van zijn koffiepadverpakkingen te veranderen. Een beslissing met een positieve impact voor recyclage! Deze verpakking, die bestond uit verschillende lagen plastic en aluminium, wordt nu gemaakt van recycleerbaar polyolefine.
Senseo wil een van de duurzaamste merken op de koffiemarkt zijn, zowel wat betreft zijn koffie en verpakking als zijn machines. De koffies zijn ‘Rainforest Alliance’-gecertificeerd en de pads voor zwarte koffie kunnen industrieel gecomposteerd worden. Bovendien zijn Senseo-machines ontworpen met respect voor de natuur. De automatische uitschakeling verbetert de energie-efficiëntie en vermindert het energieverbruik, de verpakking bestaat voor meer dan 90% uit gerecycleerd karton en de machines zijn gedeeltelijk gemaakt van gerecycleerd plastic.
Ondanks deze vooruitgang ontbrak er nog één cruciaal aspect: de verpakking van de pads. We leggen je hier uit hoe Senseo de verpakking van zijn pads heeft geoptimaliseerd om zijn duurzaamheidsdoelen te bereiken.
Nieuwe verpakking
Vroeger bestond de verpakking van Senseo-koffiepads uit een meerlagig materiaal met plastic en aluminium. Dergelijke verpakkingen kunnen niet worden gerecycleerd.
Er werd grondig onderzoek gedaan naar mogelijke recycleerbare materialen om uit te zoeken hoe het aluminiumlaagje kon worden verwijderd met behoud van voldoende verpakkingskwaliteit om de pads goed te kunnen bewaren. Dat resulteerde in een recycleerbare verpakking van hoofdzakelijk polypropyleen (PP).
Deze innovatie werd in de zomer van 2022 op de markt gebracht. Senseo introduceerde de recycleerbare verpakking eerst voor zijn zwarte koffie. Tijdens een tweede fase in oktober 2022 werd de verpakking van de Senseo-melkkoffies aangepast.
En tot slot, in december 2022, werd dit nieuwe type verpakking ook geïntroduceerd voor de andere koffiemerken van JDE Peet's GROUP: Jacqmotte en Douwe Egberts.
Communicatie naar het grote publiek
Senseo heeft duidelijk begrepen dat de verandering van zijn verpakking een grote stap voorwaarts betekent, maar uiteindelijk komt het allemaal neer op het sorteergedrag van de consument. De verpakking mag dan wel recycleerbaar zijn, als ze niet correct gesorteerd wordt, zal ze jammer genoeg ook niet gerecycleerd worden. Het was dus ook belangrijk om de consument te informeren over deze nieuwe verpakking van de pads.
Om correct recycleren aan te moedigen, heeft Senseo duidelijke sorteerinstructies op de verpakking aangebracht. Consumenten kunnen nu gemakkelijk zien hoe ze de verpakking van hun pads moeten sorteren.