Casestudy

22 ton minder plastic in de Actimel-verpakkingen van Danone

 


Danone streeft naar koolstofreductie en circulariteit in zijn verpakkingen. Daarom besloot Actimel om de plastic etiketten rond zijn iconische flesjes te verwijderen. Met de nieuwe verpakking wordt dus minder plastic gebruikt, dat bovendien beter gerecycleerd kan worden. Daarnaast lanceerde Actimel in september een grote fles van 645 g, waarbij minder plastic wordt gebruikt dan de kleine individuele flesjes.

100% recycleerbare verpakking

De Actimel-flesjes konden altijd al gerecycleerd worden als ze correct gesorteerd werden in de blauwe PMD-zak. Het etiket rond de flesjes zorgde er echter voor dat dehet flesjes minder goed gedetecteerd werden. Door die etiketten weg te laten brengt Actimel nu minder plastic op de markt en verbetert het het recyclagepotentieel van zijn producten.

Naast nog enkele andere initiatieven past dat perfect binnen de duurzame-ontwikkelingsstrategie van het merk: alleen al in België zal er daardoor 22 ton minder plastic en 159 ton minder CO2 per jaar op de markt komen.  Dat komt neer op 4,47% minder plastic voor een Actimel-flesje. Sinds de lancering in 1994 heeft Actimel al 40% minder plastic gebruikt voor zijn iconische kleine flesjes.

Engagement voor circulariteit

Het project van Actimel past bij de ambitie van Danone Belux om de milieu-impact van zijn verpakkingen te beperken door er minder op de markt te brengen, gerecycleerde materialen te gebruiken of te kiezen voor ecologisch design om de recycleerbaarheid van zijn portefeuille te verbeteren. Die strategie omvat specifieke recente ontwikkelingen zoals de verpakkingen zonder etiket voor Actimel, de nieuwe transparante flessen van Badoit of de geleidelijke integratie van rPET in waterflessen. Momenteel is 82% van de verpakkingsmaterialen van Danone in België recycleerbaar. Sinds september kunnen consumenten hun Actimel ook in een fles van 645 g kopen. Daarmee wordt 17% plastic bespaard ten opzichte van dezelfde hoeveelheid Actimel in kleine flesjes.

Een inspirerend voorbeeld van de manier waarop bedrijven een positieve impact kunnen hebben door hun verpakkingen te herbekijken.

Meer weten over innovatie om beter te recycleren? Ontdek onze Design4Recycling-aanbevelingen.